Hoppa till textinnehållet

Mobilt BankID - en bankID-app som gör det enkelt

Med Mobilt BankID kan du, på ett smidigt och säkert sätt, identifiera dig på mobilen när du ska logga in hos oss, swisha eller deklarera. Du kan även skriva under avtal, uppdrag och andra överenskommelser. Skaffa Mobilt BankID kostnadsfritt. 

Skaffa och aktivera Mobilt BankID - så gör du

I internetbanken

I appen Sparbanken Privat

Tips!

  1. Om du saknar dosa eller annat aktivt BankID

    Om du saknar du säkerhetsdosa eller annat aktivt BankID - till exempel Mobilt BankID på annan enhet - är du välkommen att besöka ett bankkontor. Vi hjälper dig att beställa ett Mobilt BankID och komma igång.

    Beställ Mobilt BankID på ett bankkontor

  2. Håller ditt Mobila BankID på att gå ut eller har spärrats?

    Har du fått en signal om att ditt Mobila BankID håller på att gå ut? Eller har det spärrats? I så fall skaffar du ett helt nytt. Det finns alltså inget annat sätt för att "förnya" eller uppdatera Mobilt BankID. 

Ladda ner BankID-appen

Du laddar ner BankID-appen, även kallad BankID säkerhetsapp, från App Store eller Google Play till din mobiltelefon.

Ny mobil, QR-kod och BankID på dator

Utökat BankID - utökad användning av Mobilt BankID

Nya betalningsmottagare och höjd Swishgräns

För att kunna lägga till nya betalningsmottagare, autogiron eller höja Swish-gränsen behöver du en så kallad utökad användning av Mobilt BankID. Utökat BankID aktiverar du med Digital ID-kontroll (pass/nationellt ID), dosa eller kodkort.

Mobilt BankID - vanliga frågor och svar

Kostnadsfritt Mobilt BankID

Du betalar inget för att skaffa Mobilt BankID. Det enda som kan tillkomma är kostnaden för eventuell datatrafik när du använder tjänsten.

Om ditt BankID spärrats

Om ditt BankID spärrats av någon anledning så behöver du beställa ett nytt.

Hjälp med BankID?

Om du vill få hjälp med BankID är du välkommen att chatta med vår virtuella assistent eller ringa oss.

Illustration: Person med headset och dator

Skaffa Mobilt BankID - identifiera dig digitalt

I internetbanken

I appen Sparbanken Privat

Mobilt BankID - en värdehandling

Det är viktigt att komma ihåg att Mobilt BankID är en personlig värdehandling, precis som ditt pass och ditt körkort. Mobilt BankID är en e-legitimation och ska alltid behandlas på ett säkert sätt, lämna aldrig ut dina uppgifter till någon.

Illustration: dokument